Web_header_2.0

Lite tips i en artikel på Vismas blogg utifrån en intervju med Maria på TimeFinder: Hållbar Effektivitet på jobbet - så gör du

Nu har vi kommit fram till sista utmaningen för den här gången det gäller för hela sommaren och resten av året såklart :-)
 
Inget är så bra för vår effektivitet och vårt välmående som att njuta,  skratta, röra på oss och vila!  
 
Därför får du som en sista utmaning i uppgift att göra just detta. Nedan följer lite konkreta exempel på vad du skulle kunna göra som utmaning kommande vecka och veckor.
 
Gör så här
 
- Njut av allt det härliga som sommar, sol och semester innebär.

- Sov ut på mornarna eller gå upp tidigt för att njuta av stillheten innan allt drar igång.

- Bada, bada, bada! Visst finns det inget härligare än att svalka sig om det är varmt eller att njuta av att komma upp ur vattnet igen ifall det är riktigt kallt :-).

- Spela brädspel eller varför inte ett gammalt hederligt kortspel?

- Ta en tupplur mitt på dagen.

- Lägg dig i hängmattan, på gräsmattan eller i solstolen och läs en bok eller lyssna på en  podcast.

- Ta en långpromenad eller joggingrunda OAVSETT väder!

- Sitt länge vid middagsbordet och bara lyssna på vad din familj eller dina vänner har att berätta.
 

Tack för att du varit med och kämpat på med Veckans Utmaning!
 
Ha en fantastisk sommar!
 
Vill du veta mer om vad TimeFinder erbjuder i form av utbildningar, föreläsningar, individuell coachning mm hittar du våra tjänster och erbjudande under fliken Tjänster högst upp på hemsidan och sen kan du klicka på flikarna till vänster. Eller så klickar du här för att komma dit direkt.
 

Nu är det dags för näst sista utmaningen som handlar om att ta sig tid att tänka.

Det intressanta är att de allra flesta av oss behöver använda vår hjärna för att kunna tänka ut saker när vi är på jobbet. Alltifrån att vår huvuduppgift är att tänka ut smarta lösningar eller idéer till att vi behöver veta vad vi ska säga och göra för att få arbetet att fungera så bra som möjligt. Men hur ofta står det "tid att tänka" i kalendern?


På något sätt förväntas vi bara komma på allt under möten, när vi sitter och skriver en rapport eller förbereder en presentation osv. Ofta dessutom samtidigt som vi håller på med allt det där andra som att kolla mejl, svara i telefon eller prata med en kollega vid skrivbordet mittemot.

Ytterst få av alla de personer jag mött genom åren har ens tänkt tanken att avsätta tid för att tänka trots att det är så otroligt viktigt.

Nu behöver ju inte tänkandet vara kopplat till jobbet utan det kan även handla om att vi tänker och reflekterar kring vår tillvaro i stort. Är vi nöjda med det vi har, är det något vi skulle vilja ändra på och hur skulle vi i så fall kunna göra det. 
 
Gör så här:

Försök att från och med nu avsätta minst 2 timmar varje vecka för att bara tänka. Ja, alltså inte när du samtidigt sitter framför datorn och kollar mejl med telefonen påslagen eller om det är privat, med familj eller vänner runt om kring dig, teven påslagen osv.

Försök verkligen att ge dig själv tid och rätt förutsättningar för att komma in i ett tankeflow och se vilka fantastiska effekter det kan ge.

Några idéer här är att antingen ta en promenad eller springtur samtidigt som du tänker. Dock med möjlighet att på något sätt få ner dina tankar och idéer när de kommer. Se därför till att du t ex har papper och penna med dig, kan prata med Siri eller motsvarande, spela in röstmeddelande eller att du mejlar dig själv.  

En annan idé är att ha din tänkartid samtidigt som du gör något rutinartat som du inte behöver anstränga dig allt för mycket för att klara av. Det finns nämligen studier som visar att om vi låter tankarna vandra samtidigt som vi gör någon "syssla" av enklare eller mer rutinartad karaktär så kommer de kreativa och utvecklande tankarna lättare till oss. T ex om du står och lagar mat, stryker tvätt, kör bil, sorterar något, packar paket eller gör någon rutinartad uppgift på jobbet.

Mina personliga favoriter då jag ofta får mina bästa idéer, svar på olösta problem o s v är:

  • Duschen (jag brukar t o m medvetet ta med mig jobbtankar och ställa mig i duschen).
  • Skogspromenaden med hunden.
  • I bilen när jag kör längre sträckor och inte behöver fokusera så mycket på trafiken i sig (OBS! jag stänger av radion och har Siri på min iPhone redo så att jag kan prata in istället för att skriva när tankarna och idéerna kommer).
  • I en bakåtlutad solstol :-).
     

Utmana dig själv i veckan att avsätta tid för att tänka, både jobbmässigt och privat.

Lycka till så hörs vi snart igen!

Hoppas att du klarade utmaningen under veckan som gick och därmed har en "Att inte göra"-lista!

Nu återstår utmaningen att ibland faktiskt behöva säga nej till förfrågningar osv som faller inom ramen för din nya lista.

Därför handlar utmaning nr 8 om att kanske lite lättare kunna säga nej när det behövs.

För att få tiden att räcka till måste du hela tiden göra medvetna val. När du säger ja till vad andra vill att du ska göra eller medverka i måste du kanske samtidigt säga nej till vad du själv vill eller behöver göra.

Därför vill jag uppmana dig att börja se ditt nej som ett strategiskt val för att faktiskt ha tid och möjlighet att prioritera viktigare saker (även om det bara är för stunden som du ska se i några exempel längre ner).

Det är en sak att skriva på sin "Att inte göra"-lista att man inte ska ta på sig en ny uppgift eller säga nej till släktingar som vill komma på besök och det kan vara en helt annan att faktiskt leverera det där "Tack, men nej tack" eller "Nej, det går tyvärr inte".

Därför kommer veckans utmaning handla om hur du lite lättare kan leverera ett nej och att sen såklart träna hela veckan på att göra det :-).
 

Gör så här:
 

Börja använd "JA!-NEJ-JA?"-modellen!

Vad innebär då den här modellen? Jo, att du istället för att direkt behöva formulera ett nej så börjar du att tala om vad du faktiskt behöver/vill säga ja till. Därefter levererar du ditt nej (eller inte just nu) och som avslutning hjälper du personen vidare på något sätt genom ditt "Ja?".

För att ge några exempel:

"Jag sitter upptagen med den här rapporten just nu och den måste bli klar senast i eftermiddag (JA!) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig just nu (NEJ). Om du vill får du gärna komma tillbaka imorgon för då har jag mer tid att kunna hjälpa dig.(JA?)"

"Jag har fullt upp just nu med saker jag behöver prioritera (JA!) så jag hinner tyvärr inte förklara hur du ska göra (NEJ) men jag vet att det finns en jättebra instruktion på intranätet och jag kan skicka länken nu på en gång. (JA?)"

"Här på avdelning W jobbar vi bara med X (JA!) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig (NEJ) utan behöver hänvisa dig till person Y på avdelning Z som har hand om de här sakerna. (JA?)" 

"Det vore roligt att ses men just nu har vi väldigt mycket att få ihop på hemmaplan (JA!) så vi får tyvärr tacka nej till ett besök (NEJ) och så kanske vi kan komma till er och hälsa på i sommar istället? (JA?)"

"I år har vi bestämt oss för att ta det lite lugnt (JA!) så det passar tyvärr inte att vi har släktträffen hem hos oss i år (NEJ). Kanske kan vi ses och äta gemensam brunch på en restaurang eftersom vi gärna vill träffas? (JA?)"

Förfrågningar du får på stående fot kan man ibland lyckas avvärja genom att be personen ifråga mejla för att du ska kunna titta på det när du har tid/möjlighet (OBS! här har du inte lovat att du ska göra något, bara att personen ska mejla istället för att du svarar ja eller nej direkt).

Då får du lite betänketid och kan lättare formulera ett eventuellt ja eller nej och dessutom finns möjligheten att det kanske faktiskt aldrig kommer ett mejl.
 
Lycka till så hörs vi snart igen!
 

 

Hoppas att du klarade utmaningen under veckan som gick!

Förhoppningsvis var det inte bara en veckoutmaning utan något som du gör i vardagen så mycket som möjligt.

Nu är det dags för utmaning nummer 7 som handlar om att skapa en "Att inte göra"-lista.

Många är vi som har diverse "Att göra"-listor både på jobbet och hemma, såväl fysiska som digitala eller mentala listor. Men har du någonsin tänkt på att skapa en "Att inte göra"-lista?
 
Är svaret nej? Då är du inte ensam och under veckan som kommer är din utmaning att skapa en!
 
Tanken med att skapa en "Att inte göra"-lista är att frigöra tid och energi till sånt som du faktiskt ska, bör och vill göra!
 
När du väl har skapat din lista kommer du i nästa utmaning få lite tips kring hur du lättare kan säga nej till sånt som faktiskt är uppskrivet på din "Att inte göra"-lista.
 
Om du tycker att det är jobbigt att skriva ner saker som du inte ska göra eller som du framöver faktiskt bör säga nej till så tänk på hur mycket viktigare det är att du i första hand faktiskt får gjort allt det där som står på din verkliga "Att göra"-lista.
 
Gör så här:
Börja med att avsätta en stund för att skapa din lista.
Om listan gäller jobbet så fundera över allt du faktiskt gör i vardagen och vad som kanske inte ingår i din roll/funktion.

OBS! Här gäller det att skilja på när du tar på dig saker som du faktiskt inte ska göra eller när andra utnyttjar din vänlighet osv och på de tillfällen när du såklart ska göra vad du kan för att ställa upp för dina kollegor eller medmänniskor och göra det bästa av vissa situationer.
 
Ibland har du uppgifter eller personer som borde hamna på din "Att inte göra"-lista och när de gör det blir det lättare att säga nej eller åtminstone göra dig själv lite mer svåråtkomlig.
 
Det som händer när du skapat en "Att inte göra"-lista är att du plötsligt blir mer medveten om när dessa situationer, uppgifter eller personer dyker upp och du kan då dessutom ha förberett vad du ska säga eller göra för att lättare hantera situationen.
 
Det kan också handla om saker du gör av slentrian, nyfikenhet eller för att du inte kan säga nej eller orkar fatta ett beslut. Exempel på såna kan vara:

  • Svara på cc-mail - Ett mail där du är på kopiaraden ska vara för kännedom och inte för åtgärd så därför ska du inte behöva svara på dessa.
  • Ringa tillbaka till nummer som ringt dig bara för att du är nyfiken. 
  • Kolla mailen det första du gör på morgonen - Fundera först ifall det faktiskt inte finns viktigare saker att ta tag i först.

Finns det något på din "Att göra"- lista som du faktiskt helt enkelt kan flytta över på din nya "Att inte göra"-lista?

Gör du listan privat så tänker du ut situationer som du kanske lätt hamnar i för att du har svårt att säga nej eller för att du får dåligt samvete om du inte gör det.

Det kan också vara roliga saker men där det helt enkelt blir för mycket av det goda ibland och att det därför, om än tillfälligt, bör hamna på din "Att inte göra"-lista.
 
Lycka till så hörs vi snart igen!