Web_header_2.0

2016 > 05

Möten tar upp en stor del av mångas tid. Förutom ett tydligt mål och en agenda är det bra att också ha en åtgärdslista, där det tydligt framgår vem som ansvarar för vilken aktivitet och när i tiden den ska vara klar.
 

1. Ett tydligt mål
Vad är syftet med mötet? Vad ska vi ha uppnått när mötet är slut? Ett möte utan mål kommer troligtvis leda till ett nytt möte kring samma punkt om och om igen.

Vi ger oss i kast med det för många laddade begreppet sömn. Förstår du inte vad vi menar så är det bara att gratulera men för alla er andra kommer här lite tips på hur du kan lägga grunden för en god sömn oavsett utgångsläge.
 
Och du, vi skippar de där grundläggande tipsen om att inte dricka kaffe, ha svalt och mörkt i sovrummet osv.
 
Glöm det här med 8 timmars sömn, åtminstone mellan varven om du har lite svårt att sova. Att stirra sig blind på siffran 8 kan ibland göra mer skada än nytta då vi lätt blir stressade av att klockan tickar på och vi vet att vi ska upp tidigt nästa morgon. Självklart ska vi se till att få ordentligt med sömn och för vissa behövs 8 timmar för att vi ska klara av vardagen. Men kroppen har en förmåga att ta igen nätter med dålig eller nästan helt utebliven sömn genom att ge oss mer djupsömn när vi väl sover igen. Du gör dig själv en större tjänst genom att bara slappna av och därmed ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt för att åtminstone sova några timmar.

Ytterligare några tips för att lägga grunden för en bra sömn: