Web_header_2.0

2016

Nu har TimeFinder precis köpt 10 matkassar som kommer att levereras till utsatta familjer inför julen. Gör en insats du med antingen genom att skänka pengar till matkassar eller hjälpa till på eventet den 21/12 då alla kassar ska packas och köras ut. Stort tack till alla fina människor som ordnar detta!

https://simplesignup.se/event/74414

https://www.facebook.com/events/676326192544489/

Har du inte skrivit din "Att inte göra"-lista än? 

För att komma igång, förbered ett papper eller ett digitalt dokument och när du kommer på något så är det bara att du skriver ner.

Det kan också vara tillfälliga "Att inte göra"-listor som t ex nu inför julen. Kanske ska det stå något av följande på din lista:

- Baka 7 sorters julgodis/kakor. Det är OK att inte bjuda på hembakat eller att köpa färdig pepparkaksdeg om du tycker att det är mysigt att baka något).
- Skicka fysiska julkort till hela tjocka släkten och alla vänner. Vill du absolut skicka julkort så gör ett digitalt.
- Köpa julklappar till hela släkten. Skänk pengar i någon annans namn istället, gör någon upplevelse tillsammans eller ha en julklappslek där alla köper en eller några julklappar och så lottar man ut. 
- Kolla Facebook och riskera att drabbas av "additionsstress" när jag ser vad alla andra gör sammantaget.

Missförstå inte ovanstående förslag - Om du njuter av julpysslandet så ska det självklart inte upp på denna lista.

Smart app att använda dig av för veckans utmaning och framöver: supertimmen.se Tack till Thomas Lundqvist på Brainscan för tipset!

Veckans Utmaning handlar om att kunna jobba så fokuserat och koncentrerat på din arbetsplats som möjligt. Sitter du i landskap kan det vara läge att prata med kollegorna om att ha lite "Förhållningsregler". Tips så sådana hittar du nedan:
 

  • Sätt mobilen på ljudlös eller använd en diskret, låg signal.
  •  Ropa inte över rummet.
  •  Tänk på att inte prata för högt i telefonen/med kollegor.
  •  Tänk på att inte stå vid någon annans plats och prata om inte den personen är involverad i samtalet.
  •  Gå iväg när du ska prata en längre stund med en kollega.
  •  Tänk till en gång extra innan du stör en kollega.
  •  Använd gärna någon typ av ”stör ej”-symbol för att lättare kunna sitta ostört.
  •  Håll rent och snyggt på egna samt gemensamma ytor.
  •  Använd hörlurar om du lyssnar på radio/musik.
  •  Försök inför en tyst timme i landskapet t ex på morgonen och/eller senare på eftermiddagen för hela avdelningen då telefoner är avstängda/satta på ljudlöst och inga samtal sker.

OBA! Tanken är ju inte att detta ska ta död på det spontana och trevliga så använd dessa förhållningsregler med förnuft!

 

Kanske har du höstlov och då är det ett utmärkt tillfälle att passa på att göra veckans utmaning och se till att tömma huvudet.

Sitter du sista timmarna på jobbet nu så se till att tömma huvudet innan du tar helg!

Lycka till och ha en riktigt skön allhelgonahelg!

Lite sent in i vecka 2 kommer här lite tips om mappstrukturen i mejlen.

Om du inte alls jobbat med mappar tidigare är tipset att skapa ett antal iallafall för att inte varje gång behöva söka igenom precis varenda mejl.

Har du väldigt många mappar är tipset att faktiskt minska ner på dessa och från och med nu istället sortera in mejlen lite grövre.

Säg att du t ex för ett projekt i nuläget har flera undermappar så kanske det räcker att "kollapsa" mappstrukturen (har du Outlook så klickar du på den lilla pilen bredvid den översta mappen så göms de underliggande mapparna) och börja lägga alla mejl i den mer övergripande projektmappen.

OBS! Du behöver alltså inte hålla på att rensa utan låt det gamla ligga kvar och börja med att sortera in på en "högre nivå".

För alla mejl som du bara tillfälligt behöver spara kan det vara smart att ha en mapp som heter "Temporär att slänga" och så kan du t ex en gång i halvåret gå in i denna mapp och slänga det mesta för då har du redan tidigare fattat det beslutet.

För allt som kan vara bra att ha men som inte måste sorteras in har jag en mapp som helt enkelt bara heter "Bearbetade mejl". Jag vet att jag lätt kan hitta vad jag söker genom att använda sökfunktionen så här kan det ligga tusentals mejl huller om buller.

Det viktiga är att jag inte har detta i inkorgen för när inkorgen är tom så vet jag att det inte kan dyka upp några obehagliga överraskningar eller att jag kommer att kolla ett mejl 4-5 gånger utan att egentligen ha agerat på det...

Jag har ju bearbetat alla mina mejl innan de lämnade inkorgen. Är det något jag ska agera på så känner jag mig helt trygg i att det mejlet kommer dyka upp som en kalenderbokning, en uppgift eller ett flaggat mejl.

Om du följer oss på TimeFinder så vet du säkert att en del i vårt koncept kring Hållbar Effektivitet är att bidra till välgörenhet i form av både tid och pengar. Därför kändes det extra bra att kunna säga ja till Giving Peoples fråga om att skänka några tusen kronor till kläder och skor för barn i utsatta familjer. Vill du också vara med och bidra kan du göra det på olika sätt, läs mer på deras hemsida www.givingpeople.se eller på deras Facebook sida.

OK, det kanske är jag som är lite efter men när jag fick min nya iPhone och började surfa runt bland inställningarna så hittade jag den fantastiska funktionen "Night Shift". Dvs möjligheten att ändra ljuset på telefonens skärm för att lättare kunna somna på kvällen! (fler tips för att sova bättre finns i tidigare inlägg och även i nyhetsbrev nr 5).

Jag har schemalagt telefonen att varje kväll slå på Night Shift kl . 20.00 och slå av igen 07.00 och det funkar jättebra att kunna använda skärmen ändå trots ett gulare ljus.

För iPhone - Gå in under inställningar och välj "Visning och ljusstyrka", klicka på "Night Shift", ställ in tider eller aktivera manuellt. Hittar du inte funktionen kan du behöva uppdatera till senare iOS.

För androidtelefoner och datorn kan du ladda ner appen Twilight eller F.lux
 

Etiketter: sömn

Snart startar vi Veckans Utmaning!

Att anmäla sig till Veckans Utmaning innebär att du varje söndag under 10 veckor får ett mejl med en utmaning att göra kommande vecka. Första utmaningen kommer söndagen den 16/10!
  
Målet med alla utmaningar är att du ska uppleva att du frigör tid, ökar din energi och ditt välmående, känner dig mer produktiv och mindre stressad.

Vi vill att du ska få testa på olika övningar, verktyg, metoder och tankesätt och efter att veckan gått kan du avgöra ifall det var något för dig som du kanske vill fortsätta med.
 
Tanken är också att det ska vara lätt att få tid att göra utmaningarna i vardagen så de kommer tidsmässigt inte kräva så mycket av dig. Om du inte vill förstås för det går att öka svårighetsgraden.
 
Vi kommer även via TimeFinders hemsida, Facebook och LinkedIn peppa dig och komma med ytterligare tips och råd och dela ut lite extra bonusar längs vägen så se gärna till att gilla oss där så håller du dig lättare uppdaterad. Där kommer det även att finnas möjlighet att kommentera och dela med sig av egna erfarenheter.
 
Allt är såklart helt gratis och du väljer ifall du vill göra alla utmaningar eller bara några stycken!
 
Om du inte redan gjort det så anmäl dig via den här länken. Du kommer då också fortsättningsvis att få vårt nyhetsbrev en gång i månaden ifall du inte redan får det.

Uppmana gärna kollegor, vänner och bekanta att också anmäla sig så kan ni peppa och pusha varandra!

Kanske har du hunnit vara tillbaka på jobbet någon månad. Förhoppningsvis har du med tanke på det fantastiska vädret (åtminstone i flera delar av Sverige) kunnat behålla en skön sommarkänsla.
 
Jag tänkte ta upp det här med glädje och lycka, hur du själv kan påverka den och hur du tack vare den också lättare kan lyckas på jobbet!
 
Det är säkert ingen nyhet för dig att positiva känslor, glädje och lycka kan få dig att må bättre, men har du tänkt på att det även kan få dig att:
 

  • Känna dig mindre stressad
  • Bli mer effektiv och produktiv
  • Bli mer kreativ
  • Lättare vilja hjälpa andra
  • Bli mer generös

 
Helt enkelt är det så att om du känner dig positiv kommer du, förutom att må bättre och känna dig glad och lycklig i största allmänhet, även kunna lyckas bättre på jobbet.

Om du jobbar i Outlook 2013 kanske du har hunnit irritera dig på mappen "övrig e-post" där Microsoft i all välmening ska hjälpa oss att rensa lite i inkorgen, men det blir lätt tokigt och risken är stor att felaktiga mail hamnar där. Kruxet är att du kan inte göra något åt detta från din "skrivbords-version" av Outlook utan du måste logga in via webmailen för att ändra inställningarna. I dokumentet nedan hittar du instruktioner. Lycka till!

Instruktion för att ändra inställningar för övrig e-post

Förhoppningsvis har du haft en riktigt skön sommar så här långt. Du kanske, precis som jag, även har längtat tillbaka lite till vardagen. Jag tillhör nämligen dem som älskar att vara ledig, att bara låta dagarna gå och inte behöva göra något speciellt, men samtidigt gillar jag när det blir vardag igen för då får jag upp styrfarten och tar lättare tag i saker och ting oavsett om det är på jobbet eller privat.

Därför tycker jag att just slutet av augusti och hela september kan vara en härlig tid. Man kommer tillbaka i lite rutiner med jobb och annat samtidigt som det fortfarande finns stora chanser att få några härligt varma dagar för att kunna njuta av t ex lunch eller middag utomhus. Även om den riktiga värmen inte infinner sig finns det mycket man kan göra för att förlänga sommarkänslan och behålla lugn och energi ett bra tag framöver.

Här följer 6 enkla tips för att få en bra start efter semestern och samtidigt kunna fortsätta att njuta av sommarkänslan:

Tillbaka i vardagen igen efter en långt och skönt sommaruppehåll vill jag utmana dig att ändra en vana som du inte tror att du kan ändra. Att sluta med något du inte tror du kan sluta med och att börja med något som du haft svårt att få till tidigare.

Själv kände jag att jag ville komma ur mitt beroende av att dricka kaffe direkt på morgonen och ett antal gånger under dagen. Inte för att jag dricker för mycket utan mer beroendet att behöva börja morgonen med en kopp för att inte få huvudvärk osv.

För att inte gå ut alldeles för hårt så bytte jag ut morgonkaffet mot svart te (dvs lite koffein ville jag få i mig för att inte chocka kroppen :-)...) och så försökte jag att hålla mig till 1-2 koppar resten av dagen. Hör och häpna men det tog mindre än en vecka innan jag även kunde hoppa över teet på morgonen och klara mig fint på en kopp kaffe mitt på dagen. Detta innebär inte att jag inte kan dricka 3 koppar en dag ifall jag känner för det utan mer att bevisa för mig själv att jag kan komma ur en (o)vana som jag var väldigt beroende av.

Nu är min nästa utmaning att börja yoga regelbundet, jag är sjukt ovig, får ont i händerna så fort jag försöker göra hunden och kan definitivt inte andas samtidigt och ger därför upp efter en kort stund.

Men jag vill så gärna komma in i det för jag vet hur otroligt bra det är för välmåendet och hur bra min kropp skulle må av att bli lite smidigare. Därför har jag som en utmaning till mig själv anmält mig på Yogobe och tänker börja med de absolut enklaste och kortaste programmen eftersom det handlar om att ta myrsteg mot en ny, hållbar vana och därefter ta ytterligare steg.

Vad ska du sluta och/eller börja med? Anta utmaningen och bestäm en av varje redan idag!

Lycka till!

Nox Consulting håller på att hjälpa en hel by i Kenya som samarbetspartner till organisationen Hand in Hand. Genom att TimeFinder skänker pengar i Nox namn är vi också med och bidrar till denna by. Lämna gärna ett bidrag direkt till Hand in Hand och vill du vara med och hjälpa denna specifika by så anger du bara NOX på meddelanderaden.

Senaste nyhetsbrevet med lite tips inför semestern hittar du här:
Håll hjärnan i lagom trim i sommar!

Möten tar upp en stor del av mångas tid. Förutom ett tydligt mål och en agenda är det bra att också ha en åtgärdslista, där det tydligt framgår vem som ansvarar för vilken aktivitet och när i tiden den ska vara klar.
 

1. Ett tydligt mål
Vad är syftet med mötet? Vad ska vi ha uppnått när mötet är slut? Ett möte utan mål kommer troligtvis leda till ett nytt möte kring samma punkt om och om igen.

Vi ger oss i kast med det för många laddade begreppet sömn. Förstår du inte vad vi menar så är det bara att gratulera men för alla er andra kommer här lite tips på hur du kan lägga grunden för en god sömn oavsett utgångsläge.
 
Och du, vi skippar de där grundläggande tipsen om att inte dricka kaffe, ha svalt och mörkt i sovrummet osv.
 
Glöm det här med 8 timmars sömn, åtminstone mellan varven om du har lite svårt att sova. Att stirra sig blind på siffran 8 kan ibland göra mer skada än nytta då vi lätt blir stressade av att klockan tickar på och vi vet att vi ska upp tidigt nästa morgon. Självklart ska vi se till att få ordentligt med sömn och för vissa behövs 8 timmar för att vi ska klara av vardagen. Men kroppen har en förmåga att ta igen nätter med dålig eller nästan helt utebliven sömn genom att ge oss mer djupsömn när vi väl sover igen. Du gör dig själv en större tjänst genom att bara slappna av och därmed ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt för att åtminstone sova några timmar.

Ytterligare några tips för att lägga grunden för en bra sömn:

Vi kommer långt med verktyg och metoder för att jobba effektivt, men grunden till allt är ju att vi har en bra bas i form av en balanserad kost, lagom mycket motion och bra sömn.
 
Detta nyhetsbrev kommer därför att handla om matsmarta tips för en effektiv och energifylld vardag. Vi får tips av Ulrika Hoffer, kostrådgivare, författare & föreläsare som har superkoll på hur vi ska äta för att behålla effektiviteten och energin.

Ulrika har bl.a skrivit böckerna Smarta sötsaker, Good Mood Food och Ärlig Mat. Hennes böcker hittar du i bokhandeln och på t.ex Bokus och Adlibris. Vill du veta mer om hennes föreläsningar, utbildningar mm, hittar du mer info på www.rasmart.se.

5 matsmarta tips 

  • Ta måltiderna på allvar
  • Ät blodsockervänligt
  • Skippa pastan
  • Torska inte på fel eftermiddagsmellis
  • Byt miljö

 

Det sägs att vi ungefär 90-95 % av vår dag kör på autopilot, dvs vi styrs av automatiska tankar, beteende och program i vårt undermedvetna. Till stor del är det tur att vi har denna autopilot för annars hade det blivit väldigt jobbigt att kliva upp ur sängen på morgonen… MEN ibland behöver vi koppla ur autopiloten och själva sätta oss bakom spakarna och styra.

En bra strategi är därför att vid olika tillfällen under dagen koppla ur autopiloten och göra medvetna val. När och hur gör vi då det här? Jo, till exempel när:

  • Du precis skickat iväg ett mail
  • Du precis avslutat ett möte
  • Du precis avslutat ett telefonsamtal
  • Du precis blivit avbruten av kollegan 


Hur? När dessa tillfällen uppkommer av sig själva, eller att du faktiskt i förväg har planerat när de ska ske, så kopplar du ur autopiloten en stund genom att ställa dig frågan - Vad är viktigast att jag gör nu?

– Tips för att minska distraktioner och öka fokus på arbetsplatsen.

Känns det som om du är ett offer under omständigheterna när det gäller miljön på din arbetsplats?

Det är lätt att bli distraherad och därmed stressad över att du kanske inte kan styra hur din närmiljö på arbetsplatsen ser ut. Men det finns faktiskt en del saker som du kan styra över för att få mer kontroll över din arbetsmiljö. Vilket i sin tur gör att du kommer kunna jobba mer effektivt. Det handlar om att minska distraktioner och öka fokus. Nedan följer 7 tips att tänka på:

1. Måste du sitta på din plats hela tiden?
Sitter du i eget rum eller aktivitetsbaserat kontor har du möjlighet att styra lite mer kring din arbetsmiljö när du ska utföra olika typer av uppgifter. Du kan stänga dörren och sätta upp en lapp att du är upptagen mellan 10-11 eller så kan du välja den tysta zonen för koncentrationsuppgifter.
 
Sitter du i kontorslandskap är utmaningen lite större och då får du först fundera över om det är möjligt att jobba någon annanstans. T ex i ett konferensrum, ett annat våningsplan, hemifrån, café* eller bibliotek.

I vårt senaste nyhetsbrev gav vi tips på hur fysisk aktivitet omgående kan öka både din effektivitet och produktivitet.

Träning kan bland annat ge dig ny mental energi inför det viktiga kundmötet eller minska känslan av stress. Hur bra är inte det!? 

För att hjälpa er lite extra på traven vill vi tipsa om en riktigt bra bok inom ämnet: 
Lust att träna : kom igång och behåll din motivation med Oscar Jöback.

Det här tipset kommer att ge en annorlunda vinkling på varför fysisk aktivitet är ett effektivt nyårslöfte som kan ge resultat direkt.

Vi brukar säga att hållbar effektivitet inte är en s k quick-fix och det är det inte heller för att skapa långvariga och hållbara resultat, men det här tipset kan faktiskt ha en direkt effekt här och nu.

Vi vet ju hur bra det är att röra på oss utifrån ett hälsoperspektiv och hur det ofta på ett positivt sätt påverkar vårt förhållande till mat, vårt humör, vår förmåga att prestera osv.

Att träna regelbundet är såklart jättebra och det ska vi försöka göra. Det du kanske däremot inte visste är hur även kortare punktinsatser av fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bli mer effektiv och produktiv i stunden. Faktum är att lite motion vid rätt tillfälle kan hjälpa dig att omgående och upp till flera timmar direkt efteråt:

  • Tänka klarare
  • Lättare behålla fokus
  • Få ny mental energi
  • Minska känsla av frustration, oro och stress
  • Bli på bättre humör