Web_header_2.0

Veckans utmaning nr 6: Sätt dig i rörelse!

Hoppas att du klarade utmaningen under veckan som gick! Nu är det dags för utmaning nummer 6 och vi är alltså mer än halvvägs igenom alla utmaningar!

Denna veckas utmaning handlar om vikten av att röra på dig för att, förutom att det är allmänt bra för hälsan och välmåendet, även får din hjärna att jobba mer effektivt. T ex genom att öka ditt fokus, din impulskontroll och din förmåga att fatta beslut. Allt detta samtidigt som du kan minska eventuell stress, bromsa upp åldrandet och förebygga sjukdomar som t ex demens och alzheimers.

Kanske är du i rörelse hela dagarna och i så fall är det bara att gratulera och då kan du antingen luta dig tillbaka en stund eller fortsätta jobba med tidigare veckors utmaningar.

För dig som känner igen dig i att du kan bli sittande större delen av dagen så kommer här utmaningen för veckan.
 
Gör så här:
Minst en gång i timmen ska du upp och röra på dig någon/några minuter. Sätt gärna ett diskret alarm så att du inte glömmer bort.

Jobbar du i ett aktivitetsbaserat kontor så testa gärna en ståplats under några timmar minst en gång den här veckan. 

På lunchen ska du avsätta minst 20 minuter för att ta dig ut och promenera eller jogga en runda (detta för att även dagsljuset är så viktigt för vårt välmående). Gör helst detta varje dag men minst 3 gånger under veckan som kommer. Varför inte utmana några kollegor att göra detsamma?

Finns det absolut ingen möjlighet att göra detta under dagtid så får du lägga in det på morgonen eller kvällen. Har du små barn är det inget hinder utan ta med dem på promenaden i vagn, gåendes, sparkandes på sparkcykel eller cyklandes.

Gör helst även någon typ av träningsaktivitet minst en gång denna vecka.

Går du inte på gym så är det bara att sätta igång hemma. Kanske har du t o m ett utegym i närheten av där du bor?

Det finns massor av bra appar och YouTube filmer för att få gratis inspiration. Även om all form av rörelse är bra så är det allra bäst när vi får upp pulsen rejält.

Se också till att under veckan ta varje chans som finns att få "vardagsmotion" i form av att gå i trappor, cykla eller gå till jobbet, dagis, affären osv.

Registrera också hur du känner dig under dagen på jobbet och hur du sover på natten den här veckan. 
 
Lycka till så hörs vi snart igen!

Nyhetsarkiv