Web_header_2.0

Veckans utmaning nr 5: Ta ett djupt andetag och övervinn impulsen!

Förra veckan handlade utmaningen om att försöka undvika att andra stör eller avbryter dig när du verkligen behöver fokusera och koncentrera dig på något. Den här veckan går vi vidare till att försöka minska antalet gånger du stör eller avbryter dig själv.
 
Många av oss är otroligt impulsstyrda och till viss del kan vi skylla det på hur vår hjärna fungerar då den är "byggd" för att leta efter saker som förändras i vår omgivning, att reagera på distraktioner och på det som är nytt. Vi hade inte överlevt utan den funktionen för 40 000 år sedan men i dagens samhälle ställer den ganska ofta till det för oss, speciellt när vi verkligen behöver kunna sitta fokuserat och koncentrerat med en sak i taget. 
 
Genom att lära dig hur du kan göra för att övervinna impulsen att hoppa från det ena till det andra kommer du bli bättre på att fokusera på en sak i taget och minska eventuell stress.
 
Eftersom vi har lovat att dessa utmaningar ska vara enkla och mindre tidskrävande så kommer här ett antal tips som bara tar några minuter att genomföra men som kan göra stor skillnad.

 

Gör så här:
 

Börja med att stänga av så många notiser, "pop-up", ljud osv som möjligt på datorn, mobilen och surfplattan. Gör det helst inte bara i stunden utan försök behålla dessa inställningar framöver.

Se också till att under veckan som kommer helt enkelt stänga ner mejlprogrammet, sätt telefonen på ljudlöst och lägg undan den om du bestämt dig för att ägna din uppmärksamhet åt något särskilt under t ex en halvtimme eller en timme. 

Bestäm dig sedan för att vid minst tre tillfällen varje dag försöka hindra en impuls som säger att du bara måste kolla mejlen, växla mellan arbetsuppgifter, kolla Instagram, titta på telefonen eller vad det nu kan vara.
 
En väldigt bra metod för att bli mindre impulsstyrd är att utöva mindfulness. Nedan följer därför en enkel andningsövning. 

 

Blunda och ta ett djupt andetag.
Bestäm dig för att under någon minut följa ett andetag i taget med hela din uppmärksamhet.
Bli medveten om hur det känns när du andas in och när du andas ut.
Följ andetaget hela vägen in och hela vägen ut.
Om tankarna glider iväg på annat håll är det bara att notera det och gå tillbaka till att fokusera uppmärksamheten på själva andetaget.
 

 

Detta är en bra övning för att träna upp din impulskontroll och därmed även din fokus- och koncentrationsförmåga. När du fokuserar på andetaget övar du upp din förmåga att hålla kvar uppmärksamheten på en sak i taget.
 
Övningen är också bra att göra ifall du känner att stressen kommer krypande. Att andas långsamt och djupt har en direkt lugnande effekt på hjärnan och kroppen och du kan tänka klarare och slappna av bättre. Gör gärna denna övning några gånger om dagen. Börja med någon minut per gång och försök att efter hand förlänga tiden.
 
Kom ihåg att ha tålamod och ta det ett steg i taget. Varje gång du lyckas hindra en impuls eller pausa och fokusera på något eller några andetag är jättebra!

Lycka till!


 

Nyhetsarkiv