Web_header_2.0

Veckans utmaning nr 3: Att avlasta huvudet och skapa externa påminnelser

Om du gjort utmaningarna så här långt har du förhoppningsvis ett rensat skrivbord och en mer eller mindre tom inkorg. Nu går vi vidare och avlastar huvudet från en hel del bråte som kanske ligger där och påminner och påminner och säkert ganska ofta när du inte kan göra något åt det.
 
Faktum är att vi inte kan hålla speciellt många saker i huvudet samtidigt. Det blir ganska snabbt "overload" och vi känner oss stressade och glömmer lätt bort saker.
 
Hur fantastisk hjärnan än är på många sätt så har den inte alltid en förmåga att komma ihåg saker just precis NÄR vi behöver komma ihåg.
 
Sättet hjärnan hanterar påminnelser är att loopa dom om och om igen för att vi ska komma ihåg och det är ju lite slöseri med resurser eftersom vi då inte har så mycket kapacitet kvar till att t ex tänka ut nya saker.
 
Så utmaningen den här veckan är att steg 1 försöka tömma huvudet på så mycket som möjligt och steg 2 se till att du framöver samlar in påminnelser på andra ställen än i huvudet.

Gör så här:

Som hjälp för att tömma huvudet kan du göra bifogad övning för att avlasta hjärnan och skapa externa påminnelser.

Framöver ser du till att i så stor utsträckning som möjligt tömma huvudet direkt när det dyker upp något som du vet att du behöva komma ihåg och kanske dessutom behöver bli påmind om vid ett speciellt tillfälle. 
 
Min rekommendation är att försöka styra så mycket som möjligt av dina påminnelser till ett och samma ställe. Ett bra sätt för många av oss som hanterar mejl dagligen är att faktiskt skicka mejl till sig själv, för att sedan bearbeta detta genom att ställa sig frågorna VAD, NÄR, VAR som vi gick igenom förra veckan.

Det finns inbyggda funktioner i många telefoner så som Siri, röstmemo osv där du kan prata in meddelanden och skicka till dig själv. Ibland räcker det också med några ord i rubriken på ett mejl för att du ska känna att du avlastat huvudet för stunden och på ett strukturerat sätt kan ta hand om det när du hanterar dina mejl.  
 
Se också till att andra inte använder dig som sin komihåg-lista. Har du personer i din omgivning som gärna säger "Kan du påminna mig om...", eller i förbifarten vill lämpa över en uppgift på dig så försök att skjuta tillbaka ansvaret genom att be personen sätta en egen påminnelse eller t ex skicka dig ett mejl kring uppgiften för att du ska slippa ha den i huvudet.
 
Redo? 

Lycka till!

Nyhetsarkiv