Lycklig och lyckad

Kanske har du hunnit vara tillbaka på jobbet någon månad. Förhoppningsvis har du med tanke på det fantastiska vädret (åtminstone i flera delar av Sverige) kunnat behålla en skön sommarkänsla.
 
Jag tänkte ta upp det här med glädje och lycka, hur du själv kan påverka den och hur du tack vare den också lättare kan lyckas på jobbet!
 
Det är säkert ingen nyhet för dig att positiva känslor, glädje och lycka kan få dig att må bättre, men har du tänkt på att det även kan få dig att:
 

  • Känna dig mindre stressad
  • Bli mer effektiv och produktiv
  • Bli mer kreativ
  • Lättare vilja hjälpa andra
  • Bli mer generös

 
Helt enkelt är det så att om du känner dig positiv kommer du, förutom att må bättre och känna dig glad och lycklig i största allmänhet, även kunna lyckas bättre på jobbet.

Tyvärr ligger det inte i vår hjärnas natur att tänka positivt då det kunde innebära döden för si sådär 40 000 år sedan om vi lutade oss tillbaka och njöt istället för att hålla koll på omgivningen och se till att överleva.
 
Det är därför vi kan behöva jobba lite mer för de positiva tankarna och därmed positiva känslorna. Men det går!
 
Det är ju dessutom så att våra tankar, känslor, handlingar och vår kropp hänger ihop. Tänk på att du t ex genom att ändra dina tankar kan ändra dina känslor och därmed hur det känns i kroppen. Du kan även genom kroppen påverka vad du får för känsla och därmed vilka tankar du skapar.
 
Genom att göra bra saker/handlingar mot oss själva men framförallt mot andra så triggas också de positiva känslorna och tankarna som förutom att ge energi och få oss att må bra även kan få oss att bli mer kreativa och prestera bättre på jobbet.
 
Jämför själv en dag när du känner dig glad, du mår bra och det känns som att livet leker jämfört med en dag då det verkar som allt är emot just dig…  Hur brukar resultaten bli? Och vad triggar det i sin tur?
 

Nedan följer några tips för hur du faktiskt kan påverka din glädje redan nu:
 

  • Skriv ner 3 positiva saker som hänt under dagen (eller under veckan). Om du dessutom gör det precis innan du ska lägga dig kommer hjärnan att gå in i sömnen med positiva tankar vilket främjar sömnen och ditt välmående.
  • Gör en god gärning för någon annan, helst varje dag. Det kan vara allt ifrån att ge någon en present, skänka pengar till välgörenhet till att ge någon en ärligt menad komplimang eller fråga om någon behöver hjälp.
  • Gör något fint för dig själv!
  • Bli medvetet närvarande i nuet och njut av vad det har att erbjuda. En värmande sol i ansiktet, vackra höstlöv på väg till jobbet, ett skrattande barn, en god kaffe, ett härligt samtal med en partner, kollega eller vän osv.
  • Gör övningen som du hittar nedan och som bara behöver ta någon minut.
     


Övning
1. Blunda och ta några djupa andetag.

2.Tänk på en situation då du mådde väldigt bra. Det kan t ex vara en härlig sommar- eller vinterdag i skogen eller vid havet, ett tillfälle när någon gjorde något fint för dig eller när du upplevde en härlig stund.

3. När du har situationen klar för dig, fokusera ordentligt på den. Kan du känna de positiva känslorna återkomma? Kan du känna den sköna känslan i kroppen? Gå in i den känslan så att det rent fysiskt känns i kroppen och du nästan inte kan låta bli att le så där lite fånigt där du sitter med slutna ögon.

4. Stanna kvar i känslan en liten stund och avsluta övningen genom att ta ett djupt andetag och öppna ögonen.
 
Gör gärna den här övningen direkt på morgonen för att börja dagen på ett härligt sätt eller när du känner att du kommit in i en negativ tankesnurra.
 
Slutligen vill jag att du funderar över saker som gör dig glad och lycklig i vardagen. Hur kan du se till att få mer av detta och därmed få positiva effekter på köpet?

Nyhetsarkiv