6 enkla tips för att få en bra start efter semestern

Förhoppningsvis har du haft en riktigt skön sommar så här långt. Du kanske, precis som jag, även har längtat tillbaka lite till vardagen. Jag tillhör nämligen dem som älskar att vara ledig, att bara låta dagarna gå och inte behöva göra något speciellt, men samtidigt gillar jag när det blir vardag igen för då får jag upp styrfarten och tar lättare tag i saker och ting oavsett om det är på jobbet eller privat.

Därför tycker jag att just slutet av augusti och hela september kan vara en härlig tid. Man kommer tillbaka i lite rutiner med jobb och annat samtidigt som det fortfarande finns stora chanser att få några härligt varma dagar för att kunna njuta av t ex lunch eller middag utomhus. Även om den riktiga värmen inte infinner sig finns det mycket man kan göra för att förlänga sommarkänslan och behålla lugn och energi ett bra tag framöver.

Här följer 6 enkla tips för att få en bra start efter semestern och samtidigt kunna fortsätta att njuta av sommarkänslan:

1. Ta kontroll över mailkorgen direkt!

Kanske har du läst mail och hållit undan i inkorgen under sommaren eller så möts du av en proppfull inkorg som ger stresspåslag direkt. Gör så här: Skapa en mapp som heter t ex "Till och med 160814". Flytta över alla mail äldre än detta datum från inkorgen. Nu kan du börja om med en mer eller mindre tom inkorg samtidigt som du, om det verkligen behövs, kan avsätta tid för att beta av det som ligger i mappen du just skapat.

2. Strukturera upp arbetsplatsen
Hjärnan mår bra av struktur så lägg några timmar direkt på att städa bort gamla dokument från skrivbordet (både fysiska och digitala). Lägg in lösa lappar digitalt eller klistra in dem i ett block. Då är det samlat men ur syn. Dokument som hör ihop läggs med fördel in i platsmappar. Sätt påminnelse på saker som bör åtgärdas.  

3. Säg eller gör något snällt
Vi mår jättebra av att få positiv feedback, komplimanger eller en liten överraskning, men faktum är att vi kan må ännu bättre av att ge detta till andra. Bestäm dig därför för att säga eller göra något extra snällt varje dag så kommer du göra underverk för dig själv och andra.

4. Ta en lunchpromenad
Gå själv eller ta med en trevlig kollega och ägna er bara åt samtalsämnen som är roliga, intressanta och energigivande. Förutom att vi mår väldigt bra av att röra på oss är det även viktigt att få så mycket dagsljus som möjligt för att ladda batterierna.
 
5. Flexa ut
Gå tidigare från jobbet några dagar när solen fortfarande strålar. Sätt dig på ett utekafé, ta en promenad eller löptur i skogen, lägg dig i en solstol eller gör en härlig utflykt med familjen eller vännerna.

6. Planera in något att se fram emot
Forskning visar att vi mår bra av att ha saker att se fram emot. Boka därför in något som du kan se fram emot när höstmörkret så småningom börjar lägga sig.

Nyhetsarkiv