Varför du ska glömma 8 timmars sömn och förbjuda telefonen i sovrummet!

Vi ger oss i kast med det för många laddade begreppet sömn. Förstår du inte vad vi menar så är det bara att gratulera men för alla er andra kommer här lite tips på hur du kan lägga grunden för en god sömn oavsett utgångsläge.
 
Och du, vi skippar de där grundläggande tipsen om att inte dricka kaffe, ha svalt och mörkt i sovrummet osv.
 
Glöm det här med 8 timmars sömn, åtminstone mellan varven om du har lite svårt att sova. Att stirra sig blind på siffran 8 kan ibland göra mer skada än nytta då vi lätt blir stressade av att klockan tickar på och vi vet att vi ska upp tidigt nästa morgon. Självklart ska vi se till att få ordentligt med sömn och för vissa behövs 8 timmar för att vi ska klara av vardagen. Men kroppen har en förmåga att ta igen nätter med dålig eller nästan helt utebliven sömn genom att ge oss mer djupsömn när vi väl sover igen. Du gör dig själv en större tjänst genom att bara slappna av och därmed ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt för att åtminstone sova några timmar.

Ytterligare några tips för att lägga grunden för en bra sömn:

1. Undvik starkt och framförallt blått ljus innan sängdags. 
Undvik starkt och framförallt blått ljus helst några timmar före sängdags. Blått ljus finns i våra skärmar och därför är det allra bäst att skippa alla typer av skärmar helst flera timmar innan sängdags men minimum 1 timme innan. Det blå ljuset är bra på dagen när vi vill hålla oss pigga men är en stor bov i dramat när det gäller att hindra oss från att bli sömniga på kvällen för det blå ljuset hindrar utsöndringen av melatonin som är det hormon som hjälper kroppen att bli trött.

 
Skapa en kvällsrutin där du minst 1 timme innan sänggående skippar alla typer av skärmar. Förbjud telefonen och paddan från sovrummet ett tag och skaffa istället en enkel väckarklocka ifall du använder telefonen till det.
 
Se också gärna till att det är ljus åt det röda hållet på lamporna i sovrummet, framförallt läsbelysningen.

2. Gör avslappningsövningar
Avslappning - en stor orsak till att många upplever sig ha svårt att sova är att vi är så uppe i varv, antingen fysiskt eller mentalt eller både och.

 
Att innan sänggående ha en rutin att göra någon typ av avslappningsövning är att rekommendera. Tycker du att det är svårt att hitta på något själv finns det väldigt många guidade övningar som går att ladda ner och lyssna på. När det gäller fysisk avslappning kan t ex någon klassiker med Lars-Eric Unehstål hjälpa. Annars kan du själv gå igenom kroppen del för del och spänna hårt och sen slappna av.
 
3. Meditera innan sänggående
För mental avslappning och lugn i tanken är det jättebra att meditera en stund innan sänggående. Även här kan det hjälpa mycket att göra en guidad meditationsövning eller att bara följa ditt andetag och fokusera på det.

4. Vänta tills du är sömnig innan du lägger dig
Vänta tills du är sömnig innan du kryper i säng. Många gör felet att vi känner oss fysiskt trötta utan att vara tillräckligt nere i varv och då är det lätt att huvudet spinner vidare så fort vi lägger huvudet på kudden. Sitt då hellre uppe en timme extra (se punkten om att glömma 8 timmars sömn) och läs, eller ta en skön dusch så att du är riktigt sömnig när du väl kryper ner i sängen.
 
5. Ligg inte kvar och stressa upp dig om du inte kommer till ro
Ligg inte kvar och stressa upp dig om du inte kommer till ro. Blir du liggande mer än 15-20 minuter ska du gå upp och bryta mönstret. Sätt dig t ex i soffan med dämpad belysning (se tipset om ljus) och läs en riktigt tråkig bok eller tidning. Tanken är ju att det ska vara tröttande och inte att du ska gå igång på en spännande deckare och bara vilja läsa mer.

Nyhetsarkiv