7 tips för att ta kontroll när arbetsmiljön inte är optimal!

– Tips för att minska distraktioner och öka fokus på arbetsplatsen.

Känns det som om du är ett offer under omständigheterna när det gäller miljön på din arbetsplats?

Det är lätt att bli distraherad och därmed stressad över att du kanske inte kan styra hur din närmiljö på arbetsplatsen ser ut. Men det finns faktiskt en del saker som du kan styra över för att få mer kontroll över din arbetsmiljö. Vilket i sin tur gör att du kommer kunna jobba mer effektivt. Det handlar om att minska distraktioner och öka fokus. Nedan följer 7 tips att tänka på:

1. Måste du sitta på din plats hela tiden?
Sitter du i eget rum eller aktivitetsbaserat kontor har du möjlighet att styra lite mer kring din arbetsmiljö när du ska utföra olika typer av uppgifter. Du kan stänga dörren och sätta upp en lapp att du är upptagen mellan 10-11 eller så kan du välja den tysta zonen för koncentrationsuppgifter.
 
Sitter du i kontorslandskap är utmaningen lite större och då får du först fundera över om det är möjligt att jobba någon annanstans. T ex i ett konferensrum, ett annat våningsplan, hemifrån, café* eller bibliotek.

2. Effektiv morgontid 
Om du har svårt att sitta ostört under dagtid och behöver vara på din arbetsplats, fundera över om det är ett alternativ för dig att komma till jobbet en eller ett par timmar tidigare någon eller några gånger i veckan. Självklart ska du då också gå hem tidigare för vi förespråkar inte längre arbetsdagar.

3. Brusreduserande hörlurar
Kan du inte gå ifrån din arbetsplats är rekommendationen att be arbetsgivaren att investera i brusreduserande hörlurar eller kanske köpa ett par själv som du även kan ha i andra situationer. Dessa tar dock inte bort prat men det lägger ett lock på och framförallt kan man lyssna på sk white noice, läs mer här och här om det! 

Lyssna gärna på lite bakgrundsmusik om du gör rutinmässiga eller kreativa uppgifter. För att läsa och skriva visar dock forskning på att vi gör ett bättre jobb ifall vi har det så tyst som möjligt.

4. Rätt ljus
Ett annat sätt att öka fokus är att se till att ha rätt ljus. Kanske har du tur att sitta vid ett fönster så att du får in ordentligt med dagsljus. Har du inte det går det även att efterlikna detta med ljus som är på den kalla delen av skalan (tänk ljus en dag när det är klarblå himmel). Forskning visar att ljus åt det blåaktiga och/eller vita hållet kan ha en inverkan på hur effektiva vi är då de påverkar vår koncentrationsförmåga och vakenhet.

5. Clean desk
Sen det här med stökiga skrivbord. Det finns en poäng med "clean desk"-policies och det handlar om att ett stökigt skrivbord faktiskt distrarherera oss mer än vad vi kanske tror och därmed får oss att bli mindre effektiva. Alla de där dokumenten, listorna och lapparna skickar signaler till hjärnan om att det finns en massa saker vi måste ta tag i. Det spelar ingen roll om det är imorgon eller om tre veckor för hjärnan plockar upp dessa signaler i tid och otid ändå. Kanske är det någon surdeg som ligger där eller bara något som hela tiden påminner oss om vad vi inte ska glömma att göra.
 
Det är mycket bättre att plocka undan allt, helst scanna in digitalt, men går inte det så ha det i t ex plastmappar i en brevkorg eller en hög. Sätt en påminnelse i Outlook (eller vilket kalendersystem du använder) för att få en påminnelse när du faktiskt behöver göra något åt saken.

 
6. Skärma av      
Sitter du med skärmen placerad så att du får andra som går förbi mitt i blickfånget? Försök om möjligt att skärma av för att inte hela tiden bli distraherad. Kanske går det att flytta skärmen åt ett annat håll?
 
7. Mindfulness       
Mindfulness är ett jättebra sätt att öva upp vår förmåga att stänga ute distraktioner. Inte lika lätt fixat som tipsen ovan men väldigt väl investerad tid.




* Cafémiljö tycker många funkar bra och det kan det göra utifrån perspektivet att du inte blir störd av kollegor eller överhör diskussioner som du kan vara involverad i. Utifrån ett effektivitetsperspektiv är det dock så att ljuden stör oss och framförallt ljud från samtal mellan andra människor. Det som verkar störa mest är när man t ex bara överhör en del av en konversation som när någon sitter bredvid och pratar i telefon.

Nyhetsarkiv