Så blir du mer effektiv omgående

Det här tipset kommer att ge en annorlunda vinkling på varför fysisk aktivitet är ett effektivt nyårslöfte som kan ge resultat direkt.

Vi brukar säga att hållbar effektivitet inte är en s k quick-fix och det är det inte heller för att skapa långvariga och hållbara resultat, men det här tipset kan faktiskt ha en direkt effekt här och nu.

Vi vet ju hur bra det är att röra på oss utifrån ett hälsoperspektiv och hur det ofta på ett positivt sätt påverkar vårt förhållande till mat, vårt humör, vår förmåga att prestera osv.

Att träna regelbundet är såklart jättebra och det ska vi försöka göra. Det du kanske däremot inte visste är hur även kortare punktinsatser av fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bli mer effektiv och produktiv i stunden. Faktum är att lite motion vid rätt tillfälle kan hjälpa dig att omgående och upp till flera timmar direkt efteråt:

  • Tänka klarare
  • Lättare behålla fokus
  • Få ny mental energi
  • Minska känsla av frustration, oro och stress
  • Bli på bättre humör

4 tips för att bli mer effektiv genom fysisk aktivitet

  1. Planera gärna in någon typ av fysisk aktivitet innan du ska ha en viktig presentation, genomföra ett säljmöte, behöver fokusera på att skriva ett dokument eller kanske sitta i timmeslånga viktiga möten osv.
     
  2. Det är även bra att använda fysisk aktivitet av något slag för att få tillbaka energi efter en mentalt tröttande uppgift eller ett långt möte så att du kan prestera bättre resten av dagen och inte bara falla ihop till en våt fläck.
     
  3. Det behöver inte vara hård träning utan tvärtom är det oftast den mer låg- till normalintensiva nivån som är bäst utifrån ett effektivitets- och produktivitetsperspektiv.
     
  4. Förutom traditionella träningspass kan det t ex röra sig om en halvtimmes rask promenad eller en lugn joggingtur eller att du går upp och ner i trappor på jobbet 10-20 minuter.

Nyhetsarkiv