7 konkreta tips för mer tid och bättre koll redan idag!

1. Få kontroll över din mail
Låt mailen vara avstängd första timmen på jobbet. Därefter hanterar du mailen genom att ta ett mail i taget och fatta beslut om VAD som är nästa steg, NÄR du ska göra det och VAR mailet sen hör hemma.

2. Hitta bättre fokus med minskad skärmtid
När du har uppgifter som inte kräver ”skärmtid”, sätt dig någon annanstans än framför datorn och se hur mycket lättare det blir att fokusera! Lägg mobiltelefonen med displayen nedåt och sätt den, om möjligt, även på ljudlöst.

3. Ta pauser med jämna mellanrum!
Gärna tillsammans med andra för då mår hjärnan bra.

4. En sak i taget!
Om du läser en rapport gör det, kolla inte mailen 15 gånger under tiden. Om du pratar med en kollega eller medarbetare – var närvarande i samtalet. Du kommer kunna få dubbelt så mycket gjort!

5. Tacka nej
Tacka nej till minst ett möte i veckan och använd tiden till något med högre prio! 

6. Ta ett djupt andetag
Att andas långsamt och djupt har en direkt lugnande effekt på hjärnan och du agerar smartare och mindre impulsivt.
 
7. Förbered morgondagen
Innan du går hem för dagen lägger du fram det du ska påbörja direkt när du kommer i morgon. Skriv en lapp med dina tre mest prioriterade uppgifter så att du slipper frestas att gå in i mailen eller kolla kalendern. 
 

Nyhetsarkiv