5 tips för att nå uppsatta mål

1. Dela upp i delmål
Det är betydligt lättare att gå ner 1 kg 10 gånger än att kämpa mot det "stora" målet att gå ner 10 kg på ett halvår. Det är lättare att lyckas sitta helt fokuserad en halvtimme om dagen än att tro att du ska lyckas med det dagarna i ända. 

2. Fira dina delmål 
Tänk vad härligt att få fira viktnedgången ovan 10 gånger istället för att vänta in att du når det stora målet ett halvår bort. Dessutom är det mycket lättare för hjärnan att härda ut när vi har kortsiktiga belöningar.

3. Ge dig själv nya chanser 
Ibland är vi alldeles för hårda mot oss själva vilket kan få den negativa effekten att vi ger upp alldeles för tidigt för att vi missade en vecka på gymmet, inte kunde fokusera under en hel arbetsdag osv. Var istället snäll mot dig själv och se varje dag som en ny chans att lyckas med det du bestämt dig för. Det är inte kört för att du proppade i dig godis i dag och du behöver inte vänta till nästa vecka, månad eller år för att få en ny chans att börja om igen.

4. Tänk 80/20 regeln
Om du t. ex vill äta nyttigt så gör det 80 % av tiden och känn att det är helt OK om du råkar slarva 20 % av tiden (här kan du såklart även välja 70/30 eller 60/40 beroende på vad det gäller).

5. Bestäm dig för ett antal gånger eller ett tidsspann 
Det kan vara att göra något t ex minst 10 gånger, 3 gånger i veckan under en månad eller 1 timme om dagen i en vecka. Därefter kan du fatta ett nytt beslut om ytterligare 10 gånger osv.
 

Nyhetsarkiv